Autorzy

Opracowali (indika 2024):

(tabela z tłumaczeniami)
Adam Pudło 

(struktura)
Andrzej Babkiewicz

Wprowadzenie

Tłumaczenia Sutr Jogi:
JOGASUTRY PATANDŻALEGO

Spolszczył i objaśnieniami opatrzył Antoni S. Pełkowski,

KRAKÓW, Czcionkami drukarni narodowej w Krakowie 1927.

Pierwsze polskie tłumaczenie Jogasutr jest prawdopodobnie tłumaczeniem z języka niemieckiego. Napisane jest młodopolskim językiem,  któremu kolorytu dodają archaizmy. Umieszczamy je tutaj ze względów historycznych.

Link do całości tłumaczenia

Leon Cyboran, Klasyczna Joga Indyjska,

PWN 1986.

Wznowienie – JOGASUTRY, JOGABHASZJA

Klasyczna joga indyjska,

PWN 2014.

Jedyne polskie tłumaczenie bezpośrednio z sanskrytu dr Leona Cyborana, który pracował nad nim aż do swojej niespodziewanej śmierci w 1977 r.

Tłumaczenie to zawiera także Jogabhaszję (Yogabhāṣya), czyli pierwszy komentarz przypisywany Wjasie (Vyāsa). Klasyka, wymagająca mocnego skupienia.

Swami Vishnu Devananda

PATAŃJALI YOGA,

maszynopis 1985

Autor tłumaczenia, kryjący się pod inicjałami K.A.M. wyjaśnia, że wykorzystał w swoim przekładzie tłumaczenie angielskie Swamiego Vishnu Devanandy i dedykuje je Leonowi Cyboranowi. Jest to tłumaczenie dostępne jedynie w maszynopisie. Zawiera ciekawe komentarze polskiego tłumacza.
Ramamurti S. Mishra

JOGASUTRY,

maszynopis, bez roku wydania.

Autorem polskiego przekładu jest Janusz Czura, który nadmienia, że dokonał go za zgodą autora angielskiego tłumaczenia Ramamurti’ego S. Mishry. Autor ten jest znany w Polsce dzięki książce Podstawy Jogi Królewskiej, która jest wprowadzeniem do teorii i praktyki jogi. Tłumaczenie także jedynie w maszynopisie.
Gustavo Dauster

Jogasutry Patandżalego,

Purana 2010

Autor jest członkiem ISKCONu, więc jakby naturalne jest, że jego tłumaczenie oraz komentarze do Jogasutr skłaniają się w kierunku Bhaktijogi (Jogi oddania).
B.K.S. Iyengar

ŚWIATŁO JOGASUTR PATAŃDŻALEGO,

Galaktyka 2011

Tłumaczenie oraz komentarze znanego wszystkim praktykującym jogę posturalną – B.K.S. Iyengara, który był jednym z pierwszych uczniów Tirumalai Krishnamacharyi – „ojca” współczesnej wersji jogi.
T.K.V. Desikachar

W sercu jogi,

Helion 2013

 

Autor jest synem a równocześnie i uczniem T. Krishnamacharyi. Książka opisuje wszystkie aspekty jogi, poczynając od asan, a kończąc na filozofii. W III części książki zamieszczone jest tłumaczenie Jogasutr wraz z krótkimi komentarzami.
Chip Hartranft

Jogasutry Patańdźalego – techniki medytacji i metafizyczne aspekty jogi,

Sensus 2013

 

Autor przedstawia filozofię jogi w nowym świetle, często porównując system Patańdżalego z wczesnym buddyzmem. Walorem książki są komentarze odnoszące się do współczesnej nauki i psychologii.
Marek M. Czekański

PATAŃDŹALI – JOGASUTRY – osobista interpretacja w języku polskim z komentarzami,

STUDIO „ZA PRÓG” 2019

To tłumaczenie także zawiera Jogabhaszję Wjasy oraz własne komentarze autora przekładu do pierwszej Pady. Autor określa swoje tłumaczenie jako „studium kompilacyjne” i „osobistą interpretację”, gdyż nie tłumaczył Jogasutr bezpośrednio z sanskrytu, lecz wykorzystał wiele innych tłumaczeń, aby przybliżyć tekst w zrozumiałym dla wszystkich współczesnym języku polskim.

Link do książki

Strutkura Sutr Jogi (Yoga-sūtra):

Rozdział 1: Pełne skupienie (prathamaḥ samādhi-pādaḥ)

wers

(sūtra)

tematyka

1-2 wprowadzenie i definicja jogi – wyciszenie stanów (vṛtti) umysłu (citta)
3-4 dwie opcje świadomości:

1) trwanie we własnej naturze

2) identyfikacja ze stanami umysłu

5-11 opis stanów umysłu (vṛtti):

1) prawdziwe poznanie (pramāṇa)

2) błąd (viparyaya)

3) fantazja (vikalpa)

4) sen (nidrā),

5) pamięć (smṛti).

12-16 zapanowanie nad vṛtti dzięki praktyce (abhyāsa) i beznamiętność (vairāgya)
17-18 podział samādhi na:

1) z rozpoznaniem (samprajñāta)

2) bez rozpoznania (asamprajñāta)

19 stany, które mogą przypominać samādhi
20-22 jak można osiągnąć oba samādhi
23 łatwa metoda osiągania samādhi – skupienie na Bogu (Īśvara)
24-26 natura Boga (Īśvara)
27-29 recytacja głoski OM
30-31 rozproszenia umysłu i towarzyszące im skutki
32-40 medytacja na dowolnym przedmiocie w celu pokonania rozproszeń (przykłady)
41-45 pochłonięcie (samāpatti) i jego odmiany
46-48 owoce samāpatti
49 przedmiot samāpatti
50-51 omówienie samprajñāta-samādhi poprzedzającego końcowy etap asamprajñāta
Rozdział 2: Praktyka (dvitīyāḥ sādhana-pādaḥ)

wers

(sūtra)

tematyka

1 wprowadzenie do jogi działania (kriyā-yoga)
2 efekty jogi działania
3-11 opis uciążliwości (kleśa), które usuwa joga działania:

1) niewiedza (avidyā)

2) utożsamienie/duma/ego (asmitā)

3) namiętność/chęć (rāga)

4) niechęć (dveṣa)

5) lgnięcie (abhiniveśa)

12-14 opis karmana i jego skutków
15–16 ustalenie zasady cierpienia
17–22 cechy widzącego i widzianego
23–24 połączenie widzącego i widzianego
25–27 definicja wyzwolenia
28–29 osiem członów jogi jako środki do osiągnięcia wyzwolenia – dalsza część rozdziału jest im poświęcona:

1) zakazy (yama)

2) nakazy (niyama)

3) pozycje (āsana)

4) kontrola oddechu (prāṇāyāma)

5) powściągnięcie zmysłów (pratyāhāra)

6) koncentracja (dhāraṇā)

7) medytacja (dhyāna)

8) pełne skupienie (samādhi)

30–31 zakazy (yama) i ich powszechności
32 nakazy (niyamy)
33–34 przeciwdziałanie tendencjom sprzecznym z zakazami i nakazami
35–45 uboczne korzyści płynące z ich przestrzegania
46–48 pozycje (āsana)
49–53 kontrola oddechu (prāṇāyāma)
54–55 powściągnięcie zmysłów (pratyāhāra)
Rozdział 3: Moce mistyczne (tṛtīyaḥ vibhūti-pādaḥ)
wers

(sūtra)

tematyka

1-3 trzy ostatnie człony jogi:

6) koncentracja (dhāraṇā)

7) medytacja (dhyāna)

8) pełne skupienie (samādhi)

4-6 zbiorcze nazwa trzech ostatnich członów: saṃyama
7-8 trzy ostatnie człony jako człony wewnętrzne
9-12 stan nirodha
13-15 związek substancji i cechy
16-48 moce mistyczne uzyskiwane dzięki samjamie
49-55 ostateczny rezultat – wszechwiedza, po której następuje wyzwolenie (kaivalya)
Rozdział 4: Ostateczne wyzwolenie (caturthaḥ kaivalya-pādaḥ)

wers

(sūtra)

tematyka

1 sposoby osiągania siddhi:

  • narodziny (janman)
  • substancje chemiczne (auṣadhi)
  • inkantacje (mantra)
  • asceza (tapaḥ)
  • skupienie (samādhi)
2-3 związek prakṛti z jej wytworami
4-5 jogin tworzący wiele umysłów
6-7 karmaṇ
8-11 saṃskāra
12-14 czas i przymioty przyrody (guṇa)
15-21 krytyka buddyjskiej koncepcji umysłu
22-26 związek umysłu i świadomości
27-28 poświęcenie się medytacji
29-33 dharma-megha
34 ostateczne wyzwolenie

* tematyka rozdziałów wg: Edwin F. Bryant, The Yoga Sutras of Patañjali. North Piont Press 2009.