Autor
Opracował (wprowadzenie, struktura)
Andrzej Babkiewicz (indika 2024)
Ṛg-veda – najstarszy zachowany zbiór hymnów spisanych w języku indoeuropejskim (1500-1000 r. p.n.e.). Składa się z 1028 hymnów (sūkta) podzielonych na dziesięć rozdziałów (maṇḍala). Całość zawiera ok. 10 600 strof (ṛc; od 1 do 58) spisany we wzorcach rytmicznych (metrum) takich jak:
- anuṣṭubh (4×8; ok. 40%),
- gāyatrī (3×8; ok. 25%),
- triṣṭubh (4×11),
- jagatī (4×12).
Księgi od drugiej do siódmej uważane są za najstarsze i przyporządkowane odpowiednim rodom (księgi rodowe):
- 2 – Gṛtsamada
- 3 – Viśvāmitra
- 4 – Vāmadeva
- 5 – Atri
- 6 – Bharadvāja
- 7 – Vasiṣṭha
Hymny kierowane są do odpowiednich bóstw. Najczęściej pojawia się Indra i Agni:
- Agni (200 hymnów)
- Indra, szczególnie zabicie Wrytry (Vṛtra) (250 hymnów)
- inni ważniejsi bogowie: Varuṇa, Mitra, Aśvin, Uṣas, Surya, Ṛbhu, Rudra, Vāyu, Bṛhaspati, Viṣṇu, Viśvadeva, Savitṛ, Puṣan, Sarasvatī
Tekst przechowywany jako:
- ciągły (samhitā pāṭha)
- rozbity na wyrazy (pada pāṭha) – ułożony przez Śakelę (Śākela)
3 elementy typowej sukty:
- zaproszenie
- pochwała (stu – sławić)
- prośby
Inne kategorie hymnów:
- darowizny (dāna-stuti) – 40 hymnów, w ostatnich strofach poeta dziękuje za dary, które otrzymał
- dialogi – 20 hymnów:
- 3.33 Viśvāmitra rozmawia z rzekami Bias i Satladź
- 10.10 Yama i Yamī
- 10.95 Pururavas i Urvaśī
Najbardziej znany komentarz (bhāṣya):
- Sāyaṇa – bramin z Tamilnadu (Vijayanagar) XIV w;
maṇḍala |
ciekawsze hymny |
liczba hymnów (sūkta) |
1 | wykazuje podobieństwa z księgą 8 i ma tyle samo strof co księga 10
1.1 hymn do Ognia (agni-sūkta) 1.22 hymn do Wisznu (viṣṇu-sūkta) 1.32 hymn do Indry (indra-sūkta) 1.81 hymn do Wszechstwórcy 1.89 hymn do zebranych bogów Viśvadeva (śanti-sūkta) 1.90 hymn do zebranych bogów Viśvadeva (madhu-sūkta) 1.99 hymn do Ognia i Durgi (agni-durgā-sūkta) 1.154 sześciozwrotkowy hymn do Wisznu (śrī-sūkta) 1.164 hymn zagadka (aśvamedha-sūkta; inspiracja upaniszadu Muṇḍaka) |
191 |
2 | ród: Gṛtsamāda | 43 |
3 | ród: Viśvāmitra
3.62 w hymnie (10 strofa) występuje mantra gāyatrī |
62 |
4 | ród: Vāmadeva | 58 |
5 | ród: Atri
5.87 hymn do Wisznu; Marutowie i Indra jadą zawrzeć z nim przymierze przed walką z Wrytrą |
87 |
6 | ród: Bharadvāja
6.45 w hymnie (31 strofa) pojawia się Ganga 6.61 hymn do Saraswati (sarasvatī-sūkta) |
75 |
7 | ród: Vasiṣṭha
7.59 hymn (12 strofa) zawiera mantrę: mahā-mṛtyuṃ-jaya 7.95-96 hymny do Saraswati (sarasvatī-sūkta) 7.103 hymn żabi (maṇḍūka-sūkta) |
104 |
8 | ród: Kaṇva (hymny: 1-48; 60-66) i Āṅgirasa (pozostałe hymny)
księga wykazuje najwięcej podobieństw do Awesty (pojawia się wielbłąd uṣṭra oraz rzeka Suvastu – Swat) 8.29 hymn zagadka, opisuje bogów, nie wspominając ich imion 8.49-59 hymny apokryficzne wieszczów rozmiaru kciuka (vālakhilya) 8.100 hymn do mowy (vak) |
103 |
9 | zadedykowana w całości oczyszczaniu somy (soma-pavamāna); hymny z tej księgi śpiewane były w czasie wyciskania somy; pierwszych 60 ułożonych jest według malejącej objętości; hymny zajmują się przygotowaniem napoju (nie w systematyczny sposób), procesem klarowania, mieszania, dźwiękami towarzyszącymi tej operacji | 114 |
10 | hymny ułożone w trzy części: 1-60; 61-84; 85-191; w ostatniej znajdują się rozważania na temat początków i tajemnic wszechświata, strofy magiczne, nawiązania do ceremonii
10.10-18 rozmowa boga śmierci z siostrą (Yama i Yamī) 10.14-18 hymny pogrzebowe 10.34 monolog gracza w kości 10.75 hymn do rzek (nadi-stuti-sūkta) 10.81 hymn do Wiśwakarmana (viśvakarma-sūkta) 10.83 hymn do gniewu (manyu-sūkta) 10.85 hymn małżeński (Urvaśī i Purūravas) 10.90 hymn o Człowieku (puruṣa-sūkta) 10.119 doświadczenia po napiciu się somy 10.121 hymn do złotego zarodka (hiraṇya-garbha-sūkta) 10.129 hymn o niebycie (nāsadīya-sūkta) 10.136 hymn ascetyczny |
191 |